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프로이트정신분석/정신분석문학비평

프로이트 - [햄릿](Hamlet) 분석

by 길철현 2017. 7. 17.


*Sigmund Freud - The Interpretation of Dreams (I) [전집 4]. The Hogarth Press (264-66)

(지그문트 프로이트 - [꿈의 해석]. 김인순 옮김. 열린책들. (321-23) 


프로이트는 [햄릿]을 분석하면서, 이 작품 또한 소포클레스의 [오이디푸스 왕]과 그 근원에서는 같다고 주장한다. 그는 [오이디푸스 왕]과 달리 그 내용이 다소 변행된 것은 '인류의 정서적 삶에서 일어난 억압의 세속적인 진보' 때문이라고 말한다. 그러면서, 햄릿이 아버지를 죽인 삼촌에 대한 복수를 즉각적으로 결행하지 못하는 것은, 흔히 알려진 대로 햄릿의 우유부분한 성격 때문이라는 괴테의 분석과는 달리(여기서 프로이트는 그 반대되는 예로 햄릿이 오필리아의 아버지를 죽인 것이나, 또 영국으로 보내졌을 때 자기 대신 함께 간 두 명의 인물을 죽게 하는 것을 들고 있다) 삼촌에 대한 증오심이 한편으로는 그가 자신의 어릴 적 무의식적인 소망 --아버지를 없애고 자신이 엄마에게 아버지 자리를 차지하고 싶다는--을 실현한 인물이기 때문에, 자신과의 동일시와 자기 비난으로 이어진다는 것이다. 햄릿은 오필리아와의 대화에서 섹슈얼리티에 대한 혐오감을 표현하는데, 셰익스피어의 극에서 이러한 점은 더욱 강해져서 [아테네의 티몬](Timon of Athens)에서 그 정점에 이르게 된다고 주장한다.


프로이트는 셰익스피어 극의 이러한 흐름을 그의 아버지의 죽음(1601)과 그의 아들 햄넷(Hamnet)의 죽음과 연결시키고 있다(이 부분은 신비평적인 관점에서 본다면 '의도론적 오류'라 할 수 있으리라). 프로이트는 자신의 이러한 분석이 '창조적 작가의 내면에서 진행되는 가장 깊은 층위의 충동'을 해석하려는 시도일 따름이라고 말한다.


(프로이트는 인간 정신의 발달에 있어서 가장 핵심적인 부분을 "오이디푸스 콤플렉스"라고 보았기 때문에, 문학 작품에서도 그것을 찾아내는 것에 주안점을 두었다. 잘 알려져 있다시피 "오이디푸스"라는 말 자체가 그리스 신화, 더 나아가서는 앞서 말한 소포클레스의 [오이디푸스 왕]에서 직접 따온 것이다. 이후 멜라니 클라인은 "오이디푸스 콤플렉스"라는 동일한 용어를 사용하지만 그 내용면이나 시기에서 다르다(자세한 논의는 아래에 첨부한 내용을 볼 것). 흥미로운 부분은 유아의 환상에서 부모는 '합치된 모양' 즉 '아버지의 자지와 경쟁적인 아기를 갖고 있는 엄마의 몸'으로 나타난다는 것이다. 클라인의 글들은 정신분석 내부에 커다란 논쟁을 불러 일으킴과 동시에, 정신분석이 다면적으로 발전하는 큰 계기가 되었다.) 



(265) Hamlet is able to do anything -- except take vengeance on the man who did away with his father and took that father's place with his mother, the man who shows him the repressed wishes his own childhood realized.



Oedipus complex


Definition

Freud's Oedipus complex, to the fore between ages 3 and 5 years, involves wish-fulfilling fantasies of the death of the same-sex parent, with usurpation of their place in the couple. Inverse forms are also central. The boy's fear of castration by the vengeful father and the girl's fear of loss of love lead to the abandonment of these wishes and to installation of the superego. Freud describes all this at the phallic level.

Klein, like Freud, sees the Oedipus complex as central, but modifies and extends his ideas in her new conceptions of an earlier Oedipus situation. She postulates infantile preconception with an exciting and terrifying parental couple, phantasied first as a 'combined figure': the maternal body containing the father's penis and rival babies.This primitive version of a couple, phantasised as in continuous intercourse, exhibits sadistic oral, urethral and anal features due to projections of infantile sexuality and sadism. Phantasies about the maternal body link to Klein's new understandings of primary femininity and both the male and female Oedipus complexes.

Primitive superego figures develop early, in relation to infantile sadism generally, not simply as a result of the oedipal situation. The splitting characteristic of paranoid-schizoid functioning [see Paranoid-schizoid position] facilitates clear and oscillating division of the part-object parents into ideal/loved ones and denigrated/hated ones. Increasing awareness of whole objects, ambivalently regarded, and the onset of depressive guilt for attacks lead increasingly to the need to relinquish oedipal desires and to repair the internal parents, allowing them to come together [see Depressive position]. For Klein, the Oedipus complex and the depressive position are closely linked.

Key papers

For full references for Melanie Klein's works visit the 'Melanie Klein's publications' section.

1897 Freud, S. Letter 71 from 'Extracts from the Fleiss Papers'. _The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Vol. 1. Hogarth Press (1966). Freud's first mention of the idea of the Oedipus complex in a letter to Fleiss.

1923b Klein, M. 'Early analysis'. Klein still using classical model. Oedipal material, often pregenital in its nature, observed in children. Centrality of phantasies and fears about the 'primal scene'.

1925 Freud, S. 'Some psychical consequences of the anatomical distinction between the sexes'. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Vol. 19. Hogarth Press (1961). Freud gives for the first time an account of the Oedipus complex that fully lays out the distinction in his view between male and female oedipal development.

1926 Klein, M. 'The psychological principles of early analysis'. 'Incipient Oediups tendencies' described at beginning of second year. Early, severe and cruel superego activity.

1927a Klein, M. 'Symposium on child analysis'. onset of Oedipus complex dated at weaning.

1927b Klein, M. 'Criminal tendencies in normal children'. Oral and anal sadistic impulses contributing to distorted and frightening versions of sexual intercourse.

1928 Klein, M. 'Early stages of the Oedipus conflict'. Klein's first paper devoted to the Oedipus complex. Idea of maternal body phantasised by child as site of sexual activity. New conceptions of female sexuality.

1929b Klein, M. 'Infantile anxiety-situations reflected in a work of art and in the creative impulse'. First explicit mention of the combined parent figure.

1932 Klein, M. The Psychoanalysis of Children. Sexual development of boy and girl further explicated.

1933 Klein, M. 'The early development of conscience in the child'. Superego development uncoupled from the Oedipus complex. Begins to emphasise the importance of love/hate conflict, using Freud's life and death instinct concepts.

1935 Klein, M. 'A contribution to the psychogenesis of manic-depressive states'. Begins to see the Oedipus complex as inextricably linked to the depressive position.

1945 Klein, M. 'The Oedipus complex in the light of early anxieties'. Third and final paper devoted to the Oedipus complex. Now seen as beginning to be worked through when love comes to the fore, at onset of the depressive position.

1952 Klein, M. 'Some theoretical conclusions regarding the emotional life of the infant'. Reciprocal and beneficent relation between Oedipus complex and depressive position.

1957 Klein, M. 'Envy and gratitude'. Deleterious effects of envy on the oedipal situation.