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콘래드, 조지프/진보의전초기지

J. C. Hilson and David Timms - Gobila in London. 1977

by 길철현 2018. 12. 9.

Gobila in London: A Note on "An Outpost of Progress" and The Secret Agent

Conradiana Vol. 9, No. 2(1977): 189-92 [고대도서관 메인에서 검색]

[정리]

OP에 등장하는 인물이 스탠리와 벤틀리의 책에 나오는 족장 고빌라에서 소재를 따온 것은 맞지만 외모나 성격에서 변형을 가했고, 오히려 [비밀]에서 원래의 고빌라의 모습에 가깝게 등장하고 있다는 주장. 고빌라는 콘래드가 소재를 자신의 예술적 목적에 맞게 어떻게 변용하고 있는지를 보여주는 예. 


[인용]

189) Sherry - 콘래드는 이 작품에서 체험보다는 읽은 것에 더 많이 의존. (스탠리 - [콩고])

- While Sherry notes that Conrad changes Gobila from a fat to a thin man for "OP," he believes that the portrait in general illsutrates "how very closely Conrad follows Stanley's account (131)

- 필자들 : 중요한 측면에서 변경을 가했고, Gobila는 [비밀]에서 제대로 등장

- W. Holman Bentley - Pioneering in the Congo (the chief is "a shrewd man, well disposed to white men)

[Sherry 131]

- Bentley: the whites were more in the black's power than vice-versa. 

- OP의 Gobila는 좀 다름

- Far from being able to hold fatherly "palavers" with the white men, like his "real" counterpart, Gobila and the representatives of the civilized world can maintain only a primitive dialogue:

(Gobila was the chief of the neighbouring villages

he seems really to love all white men)

190) 이 부분을 볼 때 고빌라는 shrewd하지도 않고, 서로 의사소통이 안 됨. (he understands K and C no better than they understand him)

- 두 백인을 버리는 것도 acuteness의 결과라기보다는 두려움으로 인한 조심. 

- His communication with the white men is limited to grimaces and unintelligible speeches; theirs with him to party-tricks which both content Go and amuse K and C in demonstrating his simplicity. 

- 아버지란 타이틀도 그들의 관계가 아버지와 아들 같기 때문이 아니라, 매너가 부성적인 그런 것이기 때문. 

- Conrad calls Gobila's affection "absurd." If anything, K and C patronize him. 

- This Gobila, in short, bears little resemblance to the rather suave diplomat of Conrad's source.  

[이 부분 전체는 인용해도 좋을 정도로 중요.]

- the Assistant Commissioner : 식민지에서 알던 인물 회상. Chief Inspector Heat와 비교

(A mistrust of established reputations was -)

- 이 인물이 스탠리와 벤틀리가 묘사한 고빌라에 더 가까움

- Chief Inspector와  the Assistant Commissioner의 관계

"benevolent toleration"--very much the stance of a father towards his sons. 

- Bentley's "Ngoibila" - saw whites as "cows worth keeping. . . to be milked at pleasure." (Sherry 131)

191) Tales of Unrest ; least favorite work. (Tolley Conrad's Favor. 315)

- 1906년 [비밀]을 쓸 때 "My Best Story and Why I Think So"에 이 작품을 선택했을 때 "소개의 글"을 쓸 때 다시 읽었을 가능성.

-  두 작품 모두에 있어서 육체적 특징은 상징적 fatness = duplicity or chicanery[속임수]

- 따라서 Gobila's reincarnation as a thin man would seem to indicate the old chief's genuine simplicity and naivety in "OP"

- 고빌라의 경우에 있어서 예술적 변용

not only "how very closely" Conrad follows his sources, as Norman Sherry suggest, but also how carefully he alters them to acoord with his artistic purpose