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콘래드, 조지프/진보의전초기지

Jakob Lothe. Conrad's Fiction as Narrative Concentration: An Outpost of Progress. 1982 (CII)

by 길철현 2018. 12. 10.

*Jakob Lothe. Conrad's Fiction as Narrative Concentration: An Outpost of Progress. (CII)


이 작품에서는 작가적 화자(authorial narrator)와 등장인물 간에 큰, 그리고 지속적인 갭이 있다(165). 전지적 위치에 있는 화자는 등장인물들에 대해, 혹은 상황에 대해 '아이러니컬'하게 말하는 경우가 많다. 하지만 '불안'을 언급하는 부분에서는 화자는 이 작품의 상황을 이야기할 뿐만 아니라 화자 자신의 인생 경험을 반영하고 있는 듯이 보인다. 그럼에도 이 작품의 상황을 요약하고 정리하는 역할을 하는 이 화자는 전체적으로 보아 '아이러니의 사용'과 밀접하게 연관된다.



(163) the function of the authorial narrator and the use of irony

(165) 작가와 작품의 사건과 등장인물 간의 거리의 문제.

there is an enormous, and largely constant, gap between the impersonal authorial narrator and the story's characters.

(166) But the contact with pure unmitigated, savagery, with primitive nature and primitive man, brings sudden and profound trouble into the heart. (본문 - 여기서도 아프리카의 원시성이 강조되고 있다.)

(167) erlebte Rede - experienced speech

(167) 이 작품에서 보이는 total omniscience는 콘래드 작품에서는 예외적인 것.

(168) The wicked people were gone, but fear remained. Fear always remains. A man may destroy everything within himself, love and hate and belief, and even doubt; but as long as he clings to life he cannot destory fear; the fear, subtle, indestructible, and terrible, that pervades his beings; that tinges his thoughts; that lurks in his heart; that watches on his lips the struggle of his last breath. (본문 - 불안의 문제가 이 작품과 HD에서 중요한 부분)

- the narrator makes this generalization not only on the basis of his knowledge of Kayerts and Carlier, but on the basis of his own experience of life as well.

(168) Kayert의 자살 이유.

(169) irony를 보여주는 부분. (Great Trading Company - Great Civilizing Company) 무역과 문명이 상관관계를 보여주지 않는다는 면에서.

(171) In HD, more stress is placed on the problem of motivatioon for human actions, and on narrative modulations through Marlow. In OP the distance betwen the authorial narrator and the characters, the narrator's omniscience and his generalizations are all linked to the use of irony, but a narrative characteristic of this story is the fluctuation between irony and merely detatched, informative authorial commentary.