*Jakob Lothe - Conradian narrative [The Cambridge Companion to JC]
콘래드의 서사 기법, 화자의 문제를 집중적으로 다루고 있는 이 논문은, 콘래드가 작품을 구성해 나가는데 있어서 특히 화자나 시점 등에 특히 주의를 기울였기 때문에, 그것이 작품의 주제와도 면밀하게 연결이 된다는 점을 명심해야 한다. (전형적인 내재적 비평이라고 할 수 있는 이 글은 좀 더 꼼꼼이 읽어본다면 도움이 될 부분이 많을 듯.)
[재독 정리]
I.
(161) free indirect discourse - a technique thar provides Conrad with great 'narrative flexibility and mobility'
- the concept of narrative : it both designates and incorporates the various constituent aspects of Conrad's literary world. This world, which the narrative serves to present and shape, is a fictional one: rather than recording what has happened, it dramatizes - on a more generalized and less explicit level - what could happen.
- implied author (작가는 작품에 자취를 남김) 'traces' of his views, doubts, fears, hopes / the author's second self
(161) 화자는 저자가 텍스트를 형성해나가는 주된 수단
- the narrator is the author's primary means of shaping a text
(162) [올메이어], [섬들] 3인칭 화자 - 극단적 고립을 묘사(in order to portray extremes of isolation)
(162) 콘래드의 서사 기법은 19세기의 역사적 문화적 변혁과 연관. 신 제국주의. 다윈, 쇼펜하우어의 사상. 플로베르, 모파상, 디킨즈의 영향.
- The Nigger 중점적으로 분석
- Ian Watt: innovative as it is, Conradian narrative is anchored in the historical and cultural upheavals of the nineteenth century.
- Conrad's Polish background made him particularly responsive to contemporary historical events and trends such as, for example, 'the new imperialism which emerged and gained strength during the 1890s'. (Trotter, The English Novel in History 143)
(163) [나르시스] the 'they' narrator, the 'we voice
164) if we say that The Nigger has two narrative voices, one unnamed (third perosn) and one identified (first-person), we must add that it is often unclear which voice is speaking.
- [나르시스]는 Gemeinschaft(공동체)의 이야기.
II.
(164) [진보] : 3인칭 서사 - an impressive feat of narrative concentration. - Nostromo로 연결.
165) The irony here arises from a difference between how Kayerts and Carlier regard themselves and what they actually are in the third-person narrator's judgement. (명백하지만 정확하게 이야기하고 있음.)
(165) progress의 의미. irony.
- OP - an accumulative thematic suggestiveness
- HD - an oblique narrative technique proves strikingly congenial with the novella's thematics.
- Peter Madsen - Literary forms are formulations of experience
(Adorno - sedimentation of experience)
(166) 말로의 도입은 콘래드 서사에 있어서 전환점. (이 부분부터 잘 볼 것) 소설가로서의 콘래드의 불확실성과 실험 등과 연결.
Najder - 말로의 도입에 대한 이야기. (231)
말로는 거리두기의 장치 (a distancing device)
- for Conrad, Marlow is not only a main narrator and an important character, but a distancing device that helps the author control and shape his fictional material.
(166) Edward Bullough - Distancing means the separation of personal affections, whether idea or complex experience, from the concrete personality of the experience
- 거리: 시간, 거리, 태도
- the temporal and spatial distances are related to the 'attitudinal' distance, the ideological perspectives of the narrator(s) and the implied author.
- 내포 저자, 화자, 인물의 the varying levels of insight
(167) narrator - narratee (frame narrator - Marlow)
frame narrator의 통찰력은 말로의 통찰력보다 열등.
(169) [암흑]을 여는 말로의 첫 말도 "어둠"(one of the dark places of the earth)이고, frome narrator의 마지막 말도 "거대한 어둠"(the heart of an immense darkness)이다. 어둠이라는 말은 콘래드의 비관주의적 세계관이 깔려 있기도 하고, 또 인간의 본성의 어두운 면에 대한 지적이기도 하다. 인간 이념이 표상하는 이상의 추구에도 불구하고 인간의 본성은 오히려 동물적이고 어둡다. 이렇게 생각하는 것은 Guerard 류의 비평과 비슷한 층위에서 이 작품을 평하는 것이 될 것이다.
(169) [암흑] 제국주의와 그것의 영향에 노정됨으로서 도발되는 인간의 조건과 인간 정신에 대한 소설적 탐사.
[로드 짐] 주인공이 노출되는 결정적인 테스트로부터 서사를 발전시켜 나가는 가운데, 짐의 삶을 조사하는 것과 '어떻게 존재할 것인가'하는 보다 일반적인 질문을 결합.
(169) [로드 짐] 다양하고 세련된 콘래드의 서사를 보여줌.
(170) Jim = one of us. The tale's relevance and significance are enhanced by Marlow's insistence that Jim's problem is general and present everywhere.
- LJ: Iand Watt - Conrad's scepticism . . . leads him to present and explore with exceptional thoroughness whatever pieces of evidence are available, however fragmentary or ambiguous, which may provide clues to understanding what the characters do and are. (19th. 269)
(171) 짐의 추락(jump)가 반복이라는 점이 갖는 의미
- trainingship episode.
III
(172) 3인칭 화자의 태도는 서사의 전망(perspective)과 거리의 변화와 직접적으로 연관. 화자가 자신의 이야기의 어두운(somber) 제재에 대해 지속저인 서사적 초점을 유지하기 위해 소설의 행동과 인물로 부터 실체적인(substantial), 아이러니컬한 거리를 필요로 하는 듯하다. [노스트로모에 대한 이야기이지만, [진보]에도 적용해 볼 수 있을 듯.]
- The third-person narrator's attitude is most directly related to the variations of narrative perspective and distance. It is as though the narrator (and Conrad behind him) needs a very substantial, and frequently ironic, distance from the novel's action and characters in order to retain a lasting narrative focus on his tale's sombre subject matter.
- 시간 전도(chronological distortion) - 작품에 plausibility 부여.
(173) defaamiliarization/ analepsis - prolepsis
174) Under Western Eyes dramatizes a thematic concern with the possibilities and problems of narrative as a form of linguistic meditation and human communication. In this sense the novel is one of Conrad's most acutely personal.
175) The first-person narrative of The Shadow-Line exploits the narrative and thematic potential associated with temporal distance, which is closely linked to the protagonist's process of learning. The narrative of this late novella resembles a sustained act of intensified memory. Focused on the first-person narrator's instructive experience, this act of memory dramatizes his initiation into a society that gives him the independence and responsiblilty of a captain. [새도 라인에 대한 지적도 함께 고려할 만함.}
(176) 세 가지 핵심적 특징 (좀 더 자세히 볼 것.)
1. although Conradian narrative may usefully grouped into third and first-person narratives, several of his most important texts contain elements of both.
2. paradox
[A declared fear of the corrosive and faith-destroying intellect - [is] doubled by a profound and ironic skepticism.
(Guerard, Novelist 57)
- HD, LJ: the pressure towards paradox is inseparable from Conrad's oblique narrative method.
- Watt : Conrad's tragic awareness of the reciprocal but conflicting demands of the individual and of society. (358-89)
3. narrative expreimentation is not an aim in itself, but strengthens the dialectical relationship between narrative techniqe and thematics in his work.
(176) 화자와 말해지는 이야기 사이의 관계는 저자와 작품의 관계로부터 분리할 수 없음.
- the narrator's relationship with the story told cannot be separated fromt eh author's relationship with his work - and, by implication, the the world that the work portrays.
(177) Gerard Genette:
prolepsis - any narrative manoeuvre that consists of narrating or evoking in advance an event that will take place later
analepsis - an evocation after the fact of an event that took place earlier than the point in the story where we are at any given moment.
(Narrative Discourse 40)
[1독 정리]
I.
(161) free indirect discourse
(161) 화자는 저자가 텍스트를 형성해나가는 주된 수단
(162) [올메이어], [섬들] 3인칭 화자 - 극단적 고립을 묘사(in order to portray extremes of isolation)
(162) 콘래드의 서사 기법은 19세기의 역사적 문화적 변혁과 연관. 신 제국주의. 다윈, 쇼펜하우어의 사상. 플로베르, 모파상, 디킨즈의 영향.
- Conrad's Polish background made him particularly responsive to contemporary historical events and trends such as, for example, 'the new imperialism which emerged and gained strength during the 1890s'. (Trotter, The English Novel in History 143)
(163) [나르시스] the 'they' narrator, the 'we voice
II.
(164) [진보] : 3인칭 서사 - an impressive feat of narrative concentration.
(165) progress의 의미. irony.
(166) 말로의 도입은 콘래드 서사에 있어서 전환점. 소설가로서의 콘래드의 불확실성과 실험 등과 연결.
Najder - 말로의 도입에 대한 이야기.
말로는 거리두기의 장치 (a distancing devive)
(166) Edward Bullough - Distancing means the separation of personal affections, whether idea or complex experience, from the concrete personality of the experience
(167) narrator - narratee (frame narrator - Marlow)
frame narrator의 통찰력은 말로의 통찰력보다 열등.
(169) [암흑]을 여는 말로의 첫 말도 "어둠"(one of the dark places of the earth)이고, frome narrator의 말도 "거대한 어둠"(the heart of an immense darkness)이다. 어둠이라는 말은 콘래드의 비관주의적 세계관이 깔려 있기도 하고, 또 인간의 본성의 어두운 면에 대한 지적이기도 하다. 인간 이념이 표상하는 이상의 추구에도 불구하고 인간의 본성은 오히려 동물적이고 어둡다. 이렇게 생각하는 것은 Guerard 류의 비평과 비슷한 층위에서 이 작품을 평하는 것이 될 것이다.
(169) [암흑] 제국주의와 그것의 영향에 노정됨으로서 도발되는 인간의 조건과 인간 정신에 대한 소설적 탐사.
[로드 짐] 주인공이 노전되는 결정적인 테스트로부터 서사를 발전시켜 나가는 가운데, 짐의 삶을 조사하는 것과 '어떻게 존재할 것인가'하는 보다 일반적인 질문을 결합.
(169) [로드 짐] 다양하고 세련된 콘래드의 서사를 보여줌.
(171) 짐의 추락(jump)가 반복이라는 점이 갖는 의미
(172) 3인칭 화자의 태도는 서사의 전망(perspective)과 거리의 변화와 직접적으로 연관. 화자가 자신의 이야기의 어두운(somber) 제재에 대해 지속저인 서사적 초점을 유지하기 위해 소설으 행동과 인물로 부터 실체적인(substantial), 아이러니컬한 거리를 필요로 하는 듯하다. [노스트로모에 대한 이야기이지만, [진보]에도 적용해 볼 수 있을 듯.]
(173) analepsis - prolepsis
(176) 세 가지 핵심적 특징 (좀 더 자세히 볼 것.)
(176) 화자와 말해지는 이야기 사이의 관계는 저자와 작품의 관계로부터 분리할 수 없음.
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