[단평]
이 작품에서 말로는 거짓말에는 죽음의 냄새가 있기 때문에 거짓말을 극도로 혐오한다고 말했음에도 불구하고, 마지막 부분에서 커츠의 약혼녀을 만났을 때 거짓말을 하고 만다. 그래서, 말로의 거짓말이 갖는 의미가 무엇인가를 놓고 비평가들 사이의 의견이 분분하다. McLauchlan의 이 논문은 3년 전에 나온 개릿 스튜어트의 논지, 말로가 거짓말을 함으로써 자신의 책임을 회피하고 자기 위안을 삼고 있다는 식의 논지를 정면으로 비판하고 있다. 이 논문의 논지에는 커츠의 이상이 의미하는 바에 대한 의문점과 함께, 공감하기 힘든 점도 많지만, 또 필자 나름대로의 예리한 시각을 보여주는 면도 있다.
우선 주목해야 할 부분은 높은 이상을 지닌 커츠가 아프리카 대륙의 현실 앞에서 타락하고 말았지만, 그 내면에는 굉장한 갈등이 있었고, 그 갈등들을 통해서 어떤 인식(the horror, the horror의 부분일 수 있는데)에 도달했기 때문에 '도덕적 승리'라고 할 수 있다는 부분에 주목한 점이다. 다시 말해 인간 잠재력의 고양과 타락을 콘래드는 이 작품을 통해서 동시에 보여주고 있다는 것이다. 하지만 여기서 공감하기 힘든, 혹은 의문이 드는 것은 커츠가 주장하는 이상들이 과연 하나의 이념으로 고양된 어떤 것들인가? 제국주의의 현실을 가리는 가면으로 작용하고 있지는 않은가? 하는 면이다. 더 나아가, 커츠의 논조는 높이 평가하면서도 말로 앤트의 이야기는 평가절하하고 있는데, 그 내용에 있어서는 별반 차이가 보이지 않는다는 것이다. 그리고, 서구가 아프리카인들을 교화시키고, 야만의 상태에서 벗어나도록 해주겠다는 생각은 당대의 사회진화론적인 논리를 답습한 것인데, 필자는 그럼에도 그것이 그 당시에는 하나의 이상이었기 때문에 중요성을 두는 것인지 이 부분에 대한 생각을 잘 알 수가 없다. 마지막으로 커츠는 자신의 글의 마지막 부분에 "모든 야만인들을 말살하라"라는 말을 휘갈겨 쓰는데, 이 말 또한 당대에 널리 퍼져 있던 적자생존 식의 이념이 표출된 것으로 보아야 함에도 불구하고 이 부분에 대한 언급은 전혀 없다.
아프리카의 식민 현실에 대해서 완전히 무지한 커츠의 약혼녀가 커츠와, 그의 이념을 높이 평가하고, 그에 대해서 환상을 가지고 있고, 말로가 그 환상을 깨지 않은 것을 Without Marlow's lie, all "light of visionary purpose," any "slender ray of light" would be extinguished and, with these, the whole concept of humanity's upward potential라고 결론적으로 긍정적인 평가를 내리고 있는데, 필자의 논지는 이 작품에 드러난 제국주의의 현실이라는 부분을 너무 도외시한 일방적인 결론이 아닌가 하는 의심이 든다. (나중에 다시 한 번 읽고 고찰할 기회가 있으면 좋겠다.)
[인용]
(376) Garrett Stewart. "Whether political, moral, or psychological, mendacity is the most mortal of sins, against ourselves and others.
(377) the upward and downward potential of man.
(379) The Intended : such a thunderingly exalted creature as to be altogether deaf and blind to anything but heavenly sights and sounds. [약혼녀와 앤트를 구분. aunt는 the sentimental pretence of her utterly trivial nature]
(I take it, no fool ever made a bargain for his soul with the devil: the fool is too much of a fool, or the devil too much of a devil—I don't know which. Or you may be such a thunderingly exalted creature as to be altogether deaf and blind to anything but heavenly sights and sounds. Then the earth for you is only a standing place—and whether to be like this is your loss or your gain I won't pretend to say.)
(380) illusions are not enough to live by, but humanity cannot live without them - and in this story humanity has no future without them.
(381) the horror of Kurtz's failure and the loftiness of his intentions.
(382) Heart of Darkness is set in a completely indifferent universe, and that Kurtz's debasement grows from within, and not through any "actively malign force."
- by recognizing that the values to which he had paid lip-sevice apply to himself, Kurtz has made them real at last.
[커츠가 표방하는 이상이라는 것이 무엇인지를 정확하게 이해하는 것이 중요하다. 필자가 그것을 어떤 관점에서 접근하고 있는지를 잘 이해해야 한다.]
- The tremendous power of Heart of Darkness consists in its revelation of the capacity of a human soul, without external religious sanctions of any sort, to struggle with itself, to find within itself values by which it can and must judge its actions - and condemn them. That is Kurtz's undoubted victory, a confirmation of the validity of his ideals, intentions, even his words.
(383) If Kurtz had given himself over to primitive instincts and passions without experiencing any conflict at all, he would simply have "gone native," and the story would have been banal and superficial.
[이상을 마음에 품고 아프리카에 왔던 커츠이지만 아프리카의 현실에 직면해서 타락하게 되는데, 그 타락 가운데에도 마음에 심한 갈등이 있음. 로마인이 영국에 왔을 때의 심정도 똑같을 것이라고 이야기.]
- inability to escape from what he loathed (The fascination of the abomination)
(384) Marlow the fully human, can comprehend the primitive; he can (because he must) look into the extremes in human nature, from the debases to the exalted.
(385) The fact is that Kurtz has gone quite outside the human. He has descended below the savage in specific ways yet to be discussed.
(387) Kurtz's expressed intentions have embodied the most elevated concern for other human beings; from these intentions he has sunk to the "inconceivable ceremonies" of "initiation" into "rites" ---
(388) manager's "murder plot" has succeeded.
-- [The Intended] represents total acceptance and devoted affirmation of Kurtz's expressed ideals.
(389) There is no inherent falsity in words. The expressed aims to humanize, to improve, to instruct would constitute the only redeeming idea behind what Kurtz sets out to do in Africa among its primitive people. The aims must be affirmed. Falsity supervenes only when words are not realized in appropriate action.
(390) [The Intended] has quite simply accepted them. She goes on believing in him (to return to an earlier point) because she never receives any hint of his failure.
- elevated words can serve the light or the dark depending upon the way their embodied ideas and aims are, or are not, put into practice.
(391) Of the two nightmares, the worse consists in the rejection and denial of expressed human values.
- Without Marlow's lie, all "light of visionary purpose," any "slender ray of light" would be extinguished and, with these, the whole concept of humanity's upward potential.
'콘래드, 조지프 > 어둠의 심연' 카테고리의 다른 글
Robert Kimbrough. Conrad's Youth(1902): An Introduction. [N3] 1987 (0) | 2018.05.25 |
---|---|
Michael Levenson. The Value of Facts in the Heart of Darkness (0) | 2018.05.25 |
Garrett Stewart. Lying as Dying in Heart of Darkness. [N3]. 1980 (0) | 2018.05.23 |
Bruce Johnson. Conrad's Impressionism and Watt's "Delayed Decoding" [N3]. 1985 (0) | 2018.05.23 |
Robert S. Baker. Watt's Conrad. [N3] 1981 (0) | 2018.05.23 |