본문 바로가기
인용들·용어

억압(repression/ Verdrängung)에 대한 프로이트의 설명 [나의 이력서 1]

by 길철현 2020. 3. 1.

 

 

프로이트는 [나의 이력서]에서 자신의 '연구 방법과  치료 방법'이 초기의 카타르시스(감정정화)적인 것에 초점을 맞추는 데에서 벗어나 '억압 이론이 신경증 이해'의 초석이 되었음을 지적하고 있다(샌들러 등이 지은 [Freud's Models of the Mind]에 따르면 프로이트 이론의 첫 번째 시기인 "정동-외상 이론"에서 두 번째 "지형학적 이론"의 시기로 이행되는 것과 맞물린다). 예전에 최병건 선생님의 수업에서 들은 '물놀이용 공'의 비유가 떠오른다. 신경증 환자의 상황은 가만히 두면 저절로 물 위로 떠오르는 이 공을 떠오르지 못하도록 내리누르느라 힘을 소모하고 있는 것과 유사하다는 것이다(하지만 지금 곰곰이 생각해보니 이 비유에서 자세히 설명하고 있지 않는 것은 공에 바람을 넣고 그 상태를 유지하는 데에도 힘을 많이 소모하고 있다는 점이다. 그러니까, 신경증 환자의 경우 에너지의 소비는 이중적인데, 공이 떠오르도록 하는데에도 힘이 들고, 또 그것을 내리누리는 데에도 힘이 드는 것이다. 프로이트는 이것을 투여(cathexis)와 반투여(anti-cathexis)라는 말로 설명하고 있다). 아랫부분을 읽으면서 드는 생각은 건강한 사람은 갈등을 겪다가 대체로 떠오르지 못할 정도 혹은 그 이상으로 이 공의 바람을 빼버리는다는 것이다. 신경증 환자의 치료에서 프로이트가 결론적으로 '억압을 찾아내어 전에 거부되었던 것을 받아들이거나 폐기하도록 하는 판단 행위로 억압을 대체'한다고 한 것은 내가 이해하기로는 환자가 '무의식적으로 반복하고 있는 행위를 자각하도록 해서 자신의 행위에 적절한 판단을 내리도록 돕는다'는 정도가 아닐까 한다(이 부분의 내 표현은 그다지 정확하다고 생각이 되지는 않는데, 정신분석 치료가 인지 치료와 뚜렷이 구분되는 지점은 정신분석이 '마음의 무의식적인 구조'의 변화를 꾀하고 있기 때문이다. 나의 표현만 보면 인지 치료적인 그것으로 혼돈될 수 있으나, 프로이트가 이 글을 쓴 시점 정도에서 꾀하고 있는 것은 분명 '마음의 구조의 변화'이다. 좀 더 정확한 표현을 찾아낼 때까지는 일단 이렇게 적어 둔다). [책을 좀 더 읽어나가다 보니 프로이트는 이 글에서 "환자의 정신적 경제성에서의 영구적인 변화"(a permenant alteration in his mental economy 43)라고 적고 있다.] 그리고 수업 중에 들은 말 중에 억압과 관련해서 또 기억나는 것은 '억압보다도 환자의 저항을 어떻게 다룰 것인가가 치료적 상황에서는 더욱 중요하다'는 말이다.

 

번역자인 한승완이 정신분석 전문가가 아니라 용어 선택 등이 부적절한 경우가 있으며, 미세한 부분을 제대로 못 살린 경우도 있다. 그래도 대체로 무난한 번역이 아닌가 한다. 스트래치의 영어 번역본과, 독일어 원문도 함께 실어본다.

 

 

(구판 프로이트 전집 20. [나의 이력서] 39-40. 열린책들)

 

병의 발생 과정은 이제 쉽게 재구성될 수 있었다. 가장 간단한 예를 들어, 환자의 마음속에 어떤 욕구가 일어나고 있는데, 이에 대해 다른 강력한 욕구들이 저항하고 있다고 생각해 보자. 우리의 예상대로라면 이로 인해 발생하는 정신적 갈등은 다음과 같은 과정을 거칠 것이다. 두 개의 역동적 크기[보충 : quantity "양"]는--여기서 그것을 본능(보충 : 영어로 instinct를 번역한 것인데, 프로이트가 사용한 독일어는 Trieb이다. 잘 알려져 있다시피 전집의 영역을 총괄한 스트래치가 Trieb를 drive로 옮기지 않은 것에 대한 비판이 많이 있었다. 스트래치 자신 또한 이 문제에 대해서 상당히 고심했고, 그는 크게 세 가지 이유로 instinct를 선택했다고 말하고 있다. 첫째는 영어 drive에 프로이트가 독일어 Trieb를 사용할 때의 함의가 없다는 것이고, 둘째는 Trieb가 다양한 의미를 포괄하는데 drive가 그것을 대체할 수 없다는 것이며, 마지막으로는 번역상의 문제로 drive에는 형용사 형태가 없다는 것이다[이상은 영역본 전집 I. xxiv - xxvi]. 어쨌거나 instinct가 독일어 Trieb의 번역인지 아니면 Instinkt의 번역인지 구분할 필요가 있다. 두 용어의 큰 차이는 Instinkt가 인간과 다른 동물 모두에 사용되는 것인데 반해, Trieb는 인간에게만 해당된다는 것이리라. 우리 말로 '욕동'이라는 용어가 어느 정도 정착되어 있다고 할 수 있는데, 'impulse'와 혼동을 주는 '충동'이라는 말도 라캉쪽에서 많이 쓰는 듯하다. 아래에 나오는 본능이라는 용어는 모두 Trieb의 역어라는 것을 염두에 두어야 한다)과 저항으로 부르기로 하자--한동안 의식이 강력히 개입하는 상황에서 서로 싸우다가, 본능이 패배하고 본능의 욕구(보충 : impulsion 충동/ 원어는 Strebung)에 대한 에너지 점유(보충 : cathexsis는 독일어 Besetzung의 번역어이다. 이 독일어는 역자의 번역처럼 '점유'의 뜻이라고 할 수 있는데, '투여'라는 용어를 많이 사용한다)가 중단된다. 이것이 정상적인 결말일 것이다. 그러나 신경증에서--아직 알려지지 않은 이유에서--갈등은 다른 결과를 갖는다. 자아는 불쾌한 본능적 충동(보충 instinctual impulse. Triebregung)과 처음 충돌하게 되면 훔츠러들어, 그것이 의식에 들어와 직접 발산되는 것을 막는다. 그러나 이로 인해 본능적 충동은 그것의 에너지 점유량을 완전히 유지하게 된다. 나는 이 과정을 억압이라 불렀다. 그것은 하나의 새로운 것(보충: novelty - '특이한 것' 정도가 더 나은 번역일 듯)이었고, 그것은 도피하려는 시도와 유사한 원초적 방어기제임에 분명했으며, 후에 내릴 정상적인 판단(보충 : "후에 발달하는 정상적인 비난 판단"[condemning judgement.  Urteilserledigung]이 좀 더 정확한 직역. 적절한 용어를 몰라 '비난 판단'이라고 했는데, 가장 간단하게는 '비난 받을 소지가 있는 충동의 존재를 인정하는 판단' 정도가 될 듯하다. 맨 아래에 encyclopedia.com에 나온 내용을 복사해서 옮겨 놓았다)의 전조에 불가했다. 억압의 첫 행위에는 그 밖의 후속 결과에(보충 : "결과가"가 더 자연스러움) 잇따랐다. 첫째 자아는 지속적인 에너지 소모, 즉 반집중(보충 : anticathexis)을 통해 억압된 충동이  더욱더 밀려들어오는 것을 막아 자신을 보호할 수밖에 없고 이를 통해 자아는 황폐하게 된다. 다른 한편, 이제 무의식으로 억압된 충동은 우회적인 방식에 의해 발산과 대리 충족의 길을 찾게 되고, 이로써 억압하겠다는 의도가 실패로 돌아가게 만든다. 전환 히스테리증의 경우 이러한 우회로는 신체적 신경 자극을 초래하여, 억압된 충동은 어느 지점에선가 터져 나와 증상을 만들어 낸다. 따라서 증상은 대리 충족이기는 하지만 자아의 저항으로 인하여 왜곡되고, 그 목표에서 빗나간 것이므로 타협의 결과인 것이다.

 

억압 이론은 신경증 이해를 위한 초석이 되었다. 이제 치료의 과제가 다르게 설정되어야 했다. 치료의 목적은 잘못된 길에 들어선 정동의 <소산>이 아니라, 억압을 찾아내어 전에 거부되었던 것을 받아들이거나 폐기하도록 하는 판단 행위로 억압을 대체하는 것이다. 나는 이런 새로운 점을 고려하여 나의 연구 방법과 치료 방법을 더 이상 감정정화라 하지 않고 정신분석이라 불렀다.

 

 

 

 

 

 

[Vol. XX. 29-30]

It was now easy to reconstruct the pathogenic process. Let us keep to a simple example, in which a particular impulse had arisen in the subject's mind but was opposed by other powerful impulses. We should have expected the mental conflict which now arose to take the following course. The two dynamic quantities--for our present purposes let us call them 'the instinct' and 'the resistance'--would struggle with each other for some time in the fullest light of consciousness, until the instinct was repudiated and the cathexis of energy withdrawn from its impulsion. This would have been the normal solution. In a neurosis, however (for reasons which were still unknown), the conflict found a different outcome. The ego drew back, as it were, on its first collision with the objectionable instinctual impulse; it debarred the impulse from access to consciousness and to direct motor discharge, but at the same time the impulse retained its full cathexis of energy. I named this process repression; it was a novelty, and nothing like it had ever before been recognized in mental life. It was obviously a primary mechanism of defense, comparable to an attempt at flight, and was only a forerunner of the later-developed normal condemning judgement. The first act of repression involved further consequences. In the first place the ego was obliged to protect itself against the constant threat of a renewed advance on the part of the repressed impulse by making a permanent expenditure of energy, an anticathexis, and it thus impoverished itself. on the other hand, the repressed impulse, which was now unconscious, was able to find means of discharge and of substitutive satisfaction by circuitous routes and thus to bring the whole purpose of the repression to nothing. In the case of conversion hysteria the circuitous route led to the somatic innervation; the repressed impulse broke its way through at some point or other and produced symptoms. The symptoms were thus results of a compromise, for although they were substitutive satisfactions they were nevertheless distorted and deflected from their aim owing to the resistance of the ego.

 

The theory of repression became the corner-stone of our understanding of the neuroses. A different view had now to be taken of the task of therapy. Its aim was no longer to 'abreact' an affect which had got on to the wrong lines but to uncover repressions and replace them by acts of judgement which might result either in the accepting or in the condemning of what had formerly been repudiated. I showed my recognition of the new situation by no longer calling my method of investigation and treatment catharsis but psychoanalysis.

 

[Deutsche]

Der pathogene Vorgang ließ sich jetzt leicht rekonstruieren. Um beim einfachsten Beispiel zu bleiben, es war im Seelenleben eine einzelne Strebung aufgetreten, der aber mächtige andere widerstrebten. Der nun entstehende seelische Konflikt sollte nach unserer Erwartung so verlaufen, daß die beiden dynamischen Größen — heißen wir sie für unsere Zwecke: Trieb und Widerstand — eine Weile unter stärkster Anteilnahme des Bewußtseins miteinander rangen, bis der Trieb abgewiesen, seiner Strebung die Energiebesetzung entzogen war. Das wäre die normale Erledigung. Bei der Neurose hatte aber — aus noch unbekannten Gründen — der Konflikt einen anderen Ausgang gefunden. Das Ich hatte sich sozusagen beim ersten Zusammenstoß von der anstößigen Triebregung zurückgezogen, ihr den Zugang zum Bewußtsein und zur direkten motorischen Abfuhr versperrt, dabei hatte sie aber ihre volle Energiebesetzung behalten. Diesen Vorgang nannte ich Verdrängung; er war eine Neuheit, nichts ihm Ähnliches war je im Seelenleben erkannt worden. Er war offenbar ein primärer Abwehrmechanismus, einem Fluchtversuch vergleichbar, erst ein Vorläufer der späteren normalen Urteilserledigung. An den ersten Akt der Verdrängung knüpften weitere Folgen an. Erstens mußte sich das Ich gegen den immer bereiten Andrang der verdrängten Regung durch einen permanenten Aufwand, eine Gegenbesetzung, schützen und verarmte dabei, anderseits konnte sich das Verdrängte, das nun unbewußt war, Abfuhr und Ersatzbefriedigung auf Umwegen schaffen und solcherart die Absicht der Verdrängung zum Scheitern bringen. Bei der Konversionshysterie führte dieser Umweg in die Körperinnervation, die verdrängte Regung brach an irgendeiner Stelle durch und schuf sich die Symptome, die also Kompromißergebnisse waren, zwar Ersatzbefriedigungen, aber doch entstellt und von ihrem Ziele abgelenkt durch den Widerstand des Ichs.

Die Lehre von der Verdrängung wurde zum Grundpfeiler des Verständnisses der Neurosen. Die therapeutische Aufgabe mußte nun anders gefaßt werden, ihr Ziel war nicht mehr das “Abreagieren" des auf falsche Bahnen geratenen Affekts, sondern die Aufdeckung der Verdrängungen und deren Ablösung durch Urteilsleistungen, die in Annahme oder Verwerfung des damals Abgewiesenen ausgehen konnten. Ich trug der neuen Sachlage Rechnung, indem ich das Verfahren zur Untersuchung und Heilung nicht mehr Katharsis, sondern Psychoanalyse benannte.

 

* Condemning Judgement [Encyclopedia. Com]

Condemning judgment is one of the possible vicissitudes of a repressed instinctual impulse. It is in fact the most highly elaborated one, since it involves neither flight nor a refusal to give access to the intruding element, but, on the contrary, since it is a judgment, acknowledging the existence of the impulse that will later be condemned.

 

Sigmund Freud raised the issue of condemning judgments in "Five Lectures on Psycho-Analysis" (1910a [1909], p. 53) in the context of a crucial question: If psychoanalysis makes possible the lifting of repression, what happens to the instincts that are liberated in the process? Freud's response is nuanced and consists in emphasizing that other, more conventional instinctual impulses may also have been liberated and can oppose the former. But above all, repression is posited as the result of the time lag between the capacities of the immature ego and its instincts. The work of analysis, in contrast, can lead to an appropriate application of these instincts. What, then, is the role of the condemning judgment? If we wish to see it not just as the conscious form of the operation of repression, we need to emphasize its adjudicatory aspect, which involves a presentation of conflicting elements and a decisiona negative one, in this case. Condemning judgments reproduce on the ethical level what judgments in general effect on the intellectual level. As Freud wrote in "Formulations on the Two Principles of Mental Functioning" (1911b): "The place of repression, which excluded from cathexis as productive of unpleasure some of the emerging ideas, was taken by an impartial passing of judgment, which had to decide whether a given idea was true or falsethat is, whether it was in agreement with reality or notthe decision being determined by making a comparison with the memory-traces of reality" (p. 221).

In the case of reality judgments, as with condemning judgments, it is the pleasure principle that sits in the dock. It is conceivable, however, that the results of analysis may be viewed differently in the case of a child as opposed to an adult. We saw earlier that a condemning judgment was one of the possible outcomes for impulses repressed long ago. on the other hand, Freud was far more categorical in the case of "Little Hans," related in "Analysis of a Phobia in a Five-Year-Old Boy" (1909b), precisely because the child's maturation was not sufficient to enable him to go beyond what he must condemn. "For analysis," wrote Freud in this essay, "does not undo the effects of repression. The instincts which were formerly suppressed remain suppressed; but the same effect is produced in a different way. Analysis replaces the process of repression, which is an automatic and excessive one, by a temperate and purposeful control on the part of the highest agencies of the mind" (p. 145).

It can be imagined here that condemnation by the child is closely dependent upon condemnation by the adult, in the form of upbringing. The condemning judgment liberates the condemned person in that it limits the fault by specifying its nature. Repression, by contrast, paralyzes psychic and intellectual life because it constitutes a violent action that will be opposed by another action, in the form of the return of the repressed and symptom formation. Freud's humanistic attitude to judgment and its liberating role, which is far from being unique, is evident here in this reference.

Sophie de Mijolla-Mellor

See also: Ethics; Law and psychoanalysis; Repression.

Bibliography

Freud, Sigmund. (1909b). Analysis of a phobia in a five-year-old boy. SE, 10: 1-149.

. (1910a [1909]). Five lectures on psycho-analysis. SE, 11: 7-55.

. (1911b). Formulations on the two principles of mental functioning. SE, 12: 213-226.

. (1925h). Negation. SE, 19: 233-239.