*Ellen Moers, Literary Women, Oxford
엘런 모어즈의 이 책은 주로 영국과 프랑스의 주제별 여성 문학사라 할 수 있다. 광범위하고 해박한 저자의 지식을 토대로 ‘여성들의 글쓰기’라는 문제를 조망해 보고 있다. 이 책을 통해 특히 ‘고딕 소설’의 전통과 의미를, 그리고, 그것이 [워더링 하이츠]와 갖는 관계를 돌이켜 볼 수 있는 점은 좋았다. 또, [프랑켄슈타인]과, [워더링 하이츠]의 유사한 측면도 다시 한 번 상기할 수 있어서 좋았다. 하지만, 전체적으로 내 논문의 방향과는 일정 정도의 거리가 있었고, 방만한 이야기라 읽기도 수월치 않았다(특히 불어 부분).
한두 군데는 논문에 인용해 볼 수 있으리라.
*But more than mundane is Mary Shelley's concern with the emotions surrounding the parent-child and child-parent relationship. Here her intention to underline the birth myth in Frankenstein becomes most evident, quite apart from biographical evidence about its author. She provides an unusual thickening of the background of the tale with familial fact and fantasy, from the very opening of the story in the letters a brother addresses to his sister of whom he is excessively fond, because they are both orphans. There is Frankenstein's relationship to his doting parents, and his semi-incestuous love for an abandoned, orphaned girl brought up as his sister.
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What Mary Shelley actually did in Frankenstein was to transform the standard Romantic matter of incest, infanticide, and patricide into a phantasmagoria of the nursery. Nothing quite like it was done in English literature until that Victorian novel by a woman which we also place uneasily in the Gothic tradition: Wuthering Heights. 98-99.
*infanticide의 문제
*Jane Eyre and WH, and in a more guarded way even Villette are all adultery novels. (155)
*The Tenant of Wildfell Hall에서 앤은 Isabella의 입장에서 작품을 전개해 나가고 있다. 여기서 Isabella는 Helen(?)으로 바뀌어 있다.(155)
*여성의 passion : 172 Cold in the earth 인용.
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