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콘래드, 조지프/어둠의 심연

HD - A Case Study in Contemporary Criticism. Ross C. Murfin. St. Martin's Press. 1989

by 길철현 2018. 1. 5.


- Introduction: The Critical Background

(98) (2-157) the idea is so wrapped up in secondary notions that You--even You!--may miss it. [Graham에게 보낸 편지]

- meaning should lie beyond the details that enshrouded it in a work of novelist art, that the idea of a work should only emerge as the product of a reader's experience of more immediate, if secondary, details.

- Forster - sentence after sentence discharges its smoke screen into our abashed eyes,

 John Masefield - too much cobweb

(이 작품의 애매성에 대한 비판들)

(99) 리비스 - 장단점 지적

(100) Conrad tends to overburden philosophical passages with adjectives that obscure rather than describe.

- 게라드 : a "powerful dream" in which Marlow meets up with his own, dark passionate nature.

(101) 리비스가 지적한 형용사의 과도한 사용(inscrutabl, inconceivable, unspeakable 등)을 반박하며, 이 용어들은 '말해지지 않은 채'(unspoken)로 남아 있어야 하기 때문에 오히려 적절하다고 지적.

(102) Thomas Moser - 자기 인식의 주제. 게라드와 비슷하지만 독자의 참여를 유도하고, 독자와 등장인물의 동질감 강조.

- darkness means truth, whiteness means falsehood.

(103) Leo Gurko - 약혼녀에 대한 말로의 거짓말은 아프리카에서의 유럽의 제국주의적 조처와 같음.

- The lie, like the imperialism, is an evil thing. But both are redeemed by a benevolent and idealistic motivation.

(104) Avrom Fleishman - 백인이 원주민을 '비도덕화'하고 있다는 역발상적인 시각.

- Bruce Johnson - the savage is one with nature, while the civilized white man has fallen from the primal untity.

(칸트 - 쇼폔하우어 - 사르트르의 철학적 전통. 실존, 소외된 자아.

(105) the alienated self has both the freedom and the responsibility to create its own values and even reality.

[거짓말 하는 것을 견딜 수 없다고 하면서 결국에는 약혼녀에게 거짓말을 한 것]

(106) David Thorburn - 낭만주의적 전통. [노수부의 노래]와 유사성.

(108) Daniel S. Schwarz - 언어를 통해 경험을 구체화.

(109) Ian Watt - 빅토리아의 낙관론에 비판적. 비관주의

(111) Goonetilleke - 콘래드의 말레이 묘사는 authentic 함. 인습적인 서구의 편견 없이 묘사됨.

(112) Hunt Hawkins - Imperialism / to demystify, to deconstruct, and to rewrite the history of the white man's "civilizing work."