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콘래드, 조지프/어둠의 심연

Wilson Harris - The Frontier on Which [Heart of Darkness] Stands [Norton 3rd]

by 길철현 2017. 12. 13.



[평]

윌슨 해리스의 이 짧은 글은 이해하기가 쉽지 않다. 하지만 전체적인 맥락을 짚어 보자면 콘래드의 아체베에 대한 비판은 이 작품이 사회가 받들고 있는 신념을 패로디를 통해 그 근간을 흔들고 있는데 그 핵심적인 부분을 포착하지 못하고 있다는 것이다(the crucial parody of the proprieties of established order that mask corruption in all societies, black and white, though this is essential to a perception of catastrophe behind the dignified personae monoliths wear). 이해가 불충분하기 때문에 그가 내세우고 있는 전제 자체가 타당한지 여부도 의심이 가긴 하지만 확실하게 말하기는 어렵다. 조규형은 "콘래드 문학은 언어를 통해 언어 너머의 것을 상상할 수 있도록 하는 상징적 기표로 충만한 문학. 말하자면 그의 문학이 당대 상황에 대해 언어로 가능한 가장 묵시론적인 메시지를 전달하고 있다는 변호"(탈식민 237)라고 읽고 있는데 비슷한 맥락이 아닌가 한다.



(262) imperial order, across centuries of colonialism, was the only real support the mordern world possessed, the only real governance the Third World respected. [이런 관점을 취하면서 제국주의를 정당화하는 작가, 기자들이 있음]

(263) [Achebe] sees the distortions of imagery and of character in the novel as witnessing to horrendous prejudice on Conrad's part in his vision of Africa and Africans.

- a certain incomprehension in Achebe's analysis of the pressures of form that engaged Conrad's imagination to transform biases grounded in homogeneous premises. By form I mean the novel form as a medium of consciousness that has its deepest roots in an intuitive self much older than the historical ego

[콘래드의 상상력으로 하여금 동종의 전제에 기초한 편견을 변형시키도록 한 형식의 압박감. 역사적 자아보다 훨씬 오래된 직관적인 자기에 뿌리한 의식의 매개로서의 소설 형식.]

- The capacity of the intuitive self to breach the historical ego is the life-givinf and terrifying objectivity of imaginative art that makes a painting or a poem or a piece of sculpture or a fiction endure long beyond the artist's short lifetime and gives it the strangest beauty or coherence in depth. [길게 이야기하고 있지만 이 부분은 '예술의 보편성'이라는 것과 맞물리는 것 아닌가?]

- 주권적(sovereign) 자아와 직관적 자기 사이의 상호작용이 변화하는 형식의 고통스러운 형식이자, 이질적인 불균형의 맥락(asymmetric context) 내에서 자연적 편견의 감옥을 쪼개는 비전적 능력의 황홀경이기도 함. 알 수 없는 신이 예술에 측정할 수 없는 영원과 우아함을 부여하는.

-  Africa : tradition tends towards homogeneous imperatives.

- The crucial hurdle in the path of community lies in a radical aesthetic. [급진적 미학]

주권적 자아의 왜곡이 주권적 직관 내에서 선호(partiality)의 고백으로 이어져, 편견을 꿰뚫고 복잡한 전체가 작동하도록 함.

- [HD] stands upon a threshold of capacity to which Conrad pointed though he never attained that capacity himself.

- visualize an original necessity for distortions in the stases of appearance that seem sacred and that cultures take for granted as models of timeless dignity.

(264) The novel form Conrad inherited was conditioned by a homogeneous cultural logic to promote a governing principle that would sustain all parties, all characterizations. [콘래드가 리얼리즘의 전통을 물려받은 것. 왜 이렇게 어렵게 쓰고 있지?]

- 포와 Hogg, Melville, Conrad의 작품. : the logic of human-mad symmetry or absolute control of diversity, the logic of benign or liberal order, disclosed hideous biases within a context of heterogeneous bodies and pigmentations.

- Conquest is the greatest evil of soul humanity inflicts upon itself and on nature.  [이 말이 어떤 의도인지 이해가 되지 않는다.]

- a discovery that sacred human stasis may come to shelter the greatest evil.

- Creation myth is a paradoc(a catastrophe/ coherence)

(265) HD에서 이미저리의 가장 심한 왜곡은 제국주의의 선과 도덕적 빛이라는 명목으로 하는 커츠의 자유로운 발언. Exiterminate all the [alien] brutes - 필연적.

(265) 아체베는 자신의 에세이에서 다음을 다루고 있지 않음.

the crucial parody of the proprieties of established order that mask corruption in all societies, black and white, though this is essential to a perception of catastrophe behind the dignified personae monoliths wear. [콘래드가 모든 사회의 근간이 되는 부분을 흔들고 있는 점에 대한 지적이 없음을 지적.

(266) Kurtz의 report

In this context of parody it is possible to register a foreboding about the ultimate essence of HD/

to sense an exhaustion of spirit that froze Conrad's genius and made it impossible for him the frontier upon which his intuitive imagination had arrived.

- parody - nihilism

- Parody is the flag of the death of god, the death of faith, and without faith imaginative art tends to freeze and cultivate a loss of soul.

- 콘래드의 패로디는 베켓의 패로디처럼 자유주의적인 만족감(liberal complacency)에 상처를 냄. 베켓도 콘래드도 인간이 필요로 하는 패로디 너머로의 전이는 성취하지 못함. 

- Wole Soyinka - The Road/ Jean Toomer - The Cane : 전이의 가능성을 보여주는 예

- Kurtz's totalitarian loss of soul within the rigidity of the mask conferred by the hubris of material bias.

(267) 아체베가 전통을 강조하는 리비스를 인용한 것이 의외.

- Nouns may reveal paradoxically, when qualified, that their emphasis on reality and their inner meaning can change as they are inhabited by variable psychic projections born of the mystery of creation.

- Marlow's bewilderment at the heart of the original forest he uneasily pentrated reveals unfinished senses within him and without him, unfinished perceptions that hang upon veils within veils.

- 음악성의 문제.



[더 읽을 것]

Melville - Benito Cereno

Wole Soyinka - The Road